bir düşünce deneyi olarak roman

by

 

“Geçgin’in cümlelerinde Kafka’nın ‘kaçış denemeleri’, Nietzsche’nin “bir sorma ve denemeydi benim tüm yürüyüşüm’ü, Deleuze’ün ‘yalnızca kırık uzun bir çizgiyle dünyalar bulunabilir’i düşünmeye devam eder. Orhan Kemal’in ne babaevini ne de el kapısında çalışmayı seven ‘serseri mayın’ları, Yusuf Atılgan’ın bür türlü ulaşamadığı bir O’nun peşinde daireler çizen aylağı, Hüseyin Kıran’ın sonsuz gözaltından kaçabilmek için etrafına koza ören, bedenini parçalayan, ‘bir yok olma alıştırması’na girişen Resül’ü düşünmeye devam eder. Latife Tekin’in ‘sahipsiz, gayri şahsi mırıltı’sı, Blanchot’nun ‘bitimsiz mırıltı’sı, Bilge Karasu’nun ‘dirim’i, Benjamin’in ‘hikaye anlatıcısı’ düşünmeye devam eder. Coeetze’nin tarih kazanına yuvarlanmadan bir ufuktan diğerine usulca kayan Michael K’sı düşünmeye devam eder. Haber neşelidir, çünkü en az iki söz karşılaşmış, ikisinden de farklı bir şeye dönüşmüştür.”

“Uzun Yürüyüş, Eksik Halk/ Ayhan Geçgin’in Düşünce Deneyi”, Nurdan Gürbilek, Express, sayı 144, sf.92

 

_______

 

şu tatsız günlerde yapılacak en güzel şey, pek sevdiğiniz bir yazar ve kitapları hakkında pek sevdiğiniz başka bir yazarın yadıklarını okumak olabilir. gürbilek, geçgin’in son romanı uzun yürüyüş‘te bahsi geçen “dümdüz ilerleme” fikrine odaklanmış. godard’ın dile veda‘sında da vardı bu; “zaman artık dümdüz gitme zamanı” deniyordu. sorusunu da beraberinde getiren tuhaf bir fikir bu: insan dümdüz nasıl ilerleyebilir? dahası nereye kadar ilerleyebilir? dili, bedeni, benliği katederek dünyaya açılmanın olanakları, başka bir deyişle sınırları nedir? gürbilek’in ayhan geçgin okuması bu fikre odaklanmış olsa da bundan ibaret değil. daha çok yürüme motitifi çerçevesinde geçgin’in bütün romanlarının izini sürüyor.

 

 

 

Etiketler: ,

2 Yanıt to “bir düşünce deneyi olarak roman”

  1. hyrttnclk Says:

    Öncelikle selamlar kacakkova.
    Hemen hergün buralarda takılıyorum.
    Eski yazılara ya da rastgelenlere bakıyorum.
    Bu yorumun amacı nedir?
    Blogda size ulaşmak adına herhangi bir bölüm göremedim. Varsa, bu konuyu buraya yazdığımdan dolayı kusura bakmayın siz. Neyse.
    Ben (kim olduğumu henüz bilmiyorum) sistemli ve -tüm aceleciğime karşın- yavaş bir biçimde felsefe okumaları yapmak istiyorum. Bunu Nasıl yapacağımı , nereden başlayacağımı bilmiyorum. İstediğim şey kendi karanlıklarımı aydınlatmak adına başkalarının düşüncelerini kullanmak mı ? Bilmiyorum. Ama yoğun ve aşırı bir merak içinde bu alana doğru kayıyorum. Kendi düşüncelerimin beni böylesine sıktığı ve daralttığı bir dönemde bir başkasının düşünceleri içinde boğulmak son tercihim olur. Bu yüzden sistemli bir şekilde düşünceyi ve düşünmeyi istiyorum. En azından bana dair çok az bile olsa bir kaç kırıntı bulabilmek adına bunu yapmak istiyorum.
    Sizden bu konuda yardım talep ediyorum. Bu mesaj tamamıyla bu talepten ibarettir.
    Teşekkür eder, iyi günler dilerim

  2. kacakkova Says:

    selamlar.
    gec yanitliyorum biraz kusura bakmayin. günübirlik buralarda takilmaniza sevindim, umuyorum ki az cok ihtiyac duydugunuz ya da aradiginiz bir seyler denk geliyordur.
    acikcasi, nereden baslamali, nasil yapmali sorusunun cevabini biliyorum desem yalan olur.
    ama sunu söyleyebilirim: insanin kendi karanligini aydinlatma cabasi ile baskalarinin düsüncelerini kullanmasi aslinda ayni ögrenme sürecinin parcalaridir. dediginiz gibi bir okumanin bir sistematigi var midir ondan da emin degilim. kendi karanliginiza dair yakaladiginiz en bogucu nokta gibi bir yerden baslamali, baskalarindan gecen yollari ve izleri kat etmeli, her yeni kirintida belki yeniden yola cikmali.
    kendi okumalarim, düsünmelerim böyle oldu. bazi seyler sürekli degisti. beni ilgilendiren seylerin bir kismi ilgilendirmez oldu misal, hic ilgilenmedigim seylerinse asil ilgilenmem gereken seyler oldugunu farkettim bazen.
    düz bir yolu takip etmiyoruz bu ögrenme süreclerinde. hep basa dönüyoruz, ama baslangic da hep ayni yerde durmuyor aslinda.
    tesekkürler yorumunuz icin. iyilikler.

Bir Cevap Yazın

