senkop

by

zihnim daginik, bozuk bir makine gibi.  kronik bir durum. salinger’i sevmiş olduğumdan daha çok severek okuyorum şu sıralar. hayranlık verici, insanın bu kadar yalın bir şekilde kavranılması ve sözcüklerle gösterilmesi. franny ve zooey‘in sahneleri bir harika. karakterlerin belirişi. bayan glass, kadim dostu mavi banyo paspasına gözlerini dikmiş, kenardaki metal çöp kutusuna peşpeşe yaktığı sigaların küllerini döküyor. ağabeyi buddy gibi kayıtsız durduğu için kızdığı zooey ile, franny’nin histerik halini konuşuyorlar. okurken, bir yandan da bir kaç gündür, thomas bernhard’la, yazısında önemsediğim onca özelliği farketmeme rağmen neden bağ kuramamış düşünüyorum. bernhard’ın biçimciliği, sıkıntılı ve sıkıntı veren paragrafsız cümleleri, demiştim dedim dedileri, aldırmazlığı, katılığı ve nihilistik çıkıntıları seveceğim şeyler. ama o bağı kuramadım nedense, yeniden başlamalıyım. “doğru zaman”da belki, yeniden bernhardları bulup okumalıyım. neyse. zihnim dağınık işte böyle, oradan oraya sıçrıyor, dağılıyor. salinger’i severek okuyup bernhard’ı sıkıntıyla okuyamayışımı düşünürken, mesela, aynı anda, gecenin uzayan koyuluklarında, bilmediğim bir savaşta daha baştan yenik düştüğümü görüyorum. yorgunluk. uğultu dalgaları kayalara çarpıp parcalanıyor sessizliğin içinde. peki, diyorum, tamam. ayrıntılar birbirine bağlanıyor, nedenler ve sonuçlar yer değiştiriyor teatral sahnelerde, cümlelerin başı ve sonu, düşler ve anılar, uykular uykusuzluklar birbirine karışıyor. nasıl oluştuklarını asla belirleyemediğim anlamlar, satırlar arasından, sessizliklerden, ertelenmiş sözcüklerin içinden çıkıp bir anofor oluşturuyor ve sonunda anlıyorum ki ben, girdabın kendisiyim. zihnim tuhaf evet, tuhaf mesafeler kat ediyor. howl’un yürüyen şatosu gibi. sislerin içinden belirsiz bir yolda birazdan dağılıp parcalanacak halde, sarsıntılarla homurdanıp fokurdayarak, dumanlar çıkartarak tıngırdıyor, parcaları dağılıp yeniden birleşerek ve tam -artık- büsbütün yere kapaklanacağı sıra mucizevi bir itkiyle yeniden doğruluyor. sanki.

6 Yanıt to “senkop”

  1. elestirel gunluk Says:

    Boyle cok ozel bir alanda cok ozel bir kafa karisikligi yazarsan biz alik alik bakariz tabii. Olmadi boyle… Baska bi sey yaz… 🙂

  2. kacakkova Says:

    elestirel abi, böyle edebiyata verdim kendimi….yazidan da anlasilacagi gibi, yaziyi yazan ben de alik alik bakmaktayim aslinda….baska bir sey yazmak lazim da,kafam sicriyip duruyor ordan ordan oraya….bakalim ne yazacagim baska…

  3. cüneyt uzunlar Says:

    Salinger film yazıyor sanki… Gerçeklik karşısında dağılıp parçalanıyoruz a… Salinger’in anlatısı da cam gibi parlıyor… Sanki arada sadece cam var uzansak gircez hikâyeden içeri… Salinger olmasa idi Stephan King olabilir miydi acaba?.. Ne bağlantı di mi?.. Ama Salinger’in yarattığı o gerçeklik hissi aynen King’de ve Kinggillerde de var… Okurken adamı bozuyor…

    “Ne olacak şimdi? Niye böyle ‘dıy dıy’ konuşuyorlar?” falan derken kazığa oturuveriyorsun… Hikâye finalleri bitiriyor adamı… Parçalanmışken tam hazırola geçiyorsun…

    Hikâye etsen hâlini, belki daha iyi anlarız kendimizi sayende…

  4. Passive Apathetic Says:

    Aşk adamı vu uuu, döneee döneee bi daaa vu uuu, demek istiyorum sana sevgili Kaçak, tam bir Denizli ağızıyla. 🙂

  5. kacakkova Says:

    cüneyt, ben de öyle düsünüyorum salinger’i okurken, film yaziyor….dar ve sikisik mekanlari kullanimi müthis…karkaterler olaylar o sikisik ve daginik durumun icinde canlaniyor ya, cok hosuma gitti bu her seferinde…bir arabanin icinde, bir banyoda, badana yapildigi icin esyalarin daginik ve karmakarisik halde yayildigi odalarda ne güzel ne güclü diyaloglar kuruyor salinger…o gerceklik hissi evet, önemli olan bu sanirim ve salinger’in bunu bir yalinlikla yapiyor olmasi inanilmaz bir güce, etkiye sahip….parcalanmisken tam hazirolageciyorsun ve haziroldayken tam, hoop yeniden parcalaniyorsun….senin hikayelerinde de dikaktimi ceken bir sey bu…
    sevgiler.

  6. kacakkova Says:

    sevgili passive, vuuu sun gari….vuuusun döne dönee…

Bir Cevap Yazın

