onlar ermiş muradına…

by

Cinsel farklılık simgeselleştirilmeye direnen bir Gerçek olduğu için, cinsel ilişki, eşimiz olan Öteki’nin bir özne olmadan önce bir Şey, bir “insandışı eş” olduğu asimetrik bir ilişkisizlik olarak kalmaya mahkumdur; bu haliyle, cinsel ilişki saf özneler arasındaki simetrik bir ilişkiye dönüştürülemez. Eşit özneler arasındaki sözleşmeye dayalı burjuva ilkesi, cinselliğe ancak sapkınmazoşist- bir sözleşme biçimine bürünerek uyglanabilir; bu sözleşme de, tam da dengeli sözleşme biçiminin kendisi, bir tahakküm ilişkisi kurmaya hizmet eder.”

[Slavoj Zizek, Kırılgan Temas, “Şövalye Aşkı Ya da Şey olarak Kadın“, 143, Metis)

Zizek abi’nin dünya evine girişiyle alakalı fotoğraflar gerçek anlamda gerçeküstü! 2005 yılında olmuş bu nikah, yeni haberim oldu! Bilseydik gider geline beşibiyerde takardık. Adı “entelektüel manken” olarak geçen Analia Hounie gelin hanım. Eski manken deniyor ya, evleneceğim diye mi eski oldu, yoksa evlendikten sonra mı bırakmış mankenliği belli değil; evlenirken 26 yaşındaymış. Ne kadar akıllı, birikimli, entelektüel olduğu falan vurgulanmaya çalışılıyor bir kaç yerde. Lacan mı okumuş, psikanaliz eğitimi mi almış öyle bir şeyler. Hani “güzelliği” ile değil “aklı” ile avlamış Zizek’i güya, o minval. Gereksiz açıklamalar ve denklik arayışları.

Düğün fotoğraflarının hepsinde “Zizek imgenizi” karşılaştıracağınız bir şeyler var kesinlikle, asıl hadise bu. İnsanın oturup Zizek’e bi de burdan bakmaya kışkırtan fotoğraflar bunlar. En çarpıcı olanı da bence buraya aktardığım fotoğraf. Ben bu fotoğrafta Zizek’in kızı sağ eliyle belinden kavrayışına, içkiden mi, keyiften mi, yoksa tabiatı gereği mi artık bilemiyorum kaymış bakışına (yamuk bakmaktan kastı bu değildi tabi!), ama en çok yakasındaki gülün sağa yatmışlığına takıldım. Beyaz takımın üzerine yakada kırmızı gül, bir el çepte, öbüründe belinden kuşatılmış gelin hanım! Lacan olsaydı ne derdi acaba?! “Len Zizek, bizim teoriyle hava yapa yapa kaptın çıtırı, hadi bakem!” Yahu yok mu türkçede buna kafayı takan bir blogcu diye merakla arandım, ama pek bi şey çıkmadı. Zizek’e kızmış bir sürrealist kardeşimizle karşılaştım sonunda. Sanıyorum Zizek’in bizde ne kadar ciddiyetle okunduğunun işaretidir bu durum. Sürrealist kardeşimiz buradaki fotoğrafın 11 maddelik analizini yapmış, kareye yamuk bakmış, ki hem de nasıl, bu büyük evlilik töreninde Zizek’in entelektüel hayatının bitişini görmüş: “Zizek’in yüzü, okyanusta terkedilmiş ve hızla su almakta olan bir gemi figürüdür. Bu gemi ne post romantiklerin iddia ettiği gibi ‘Aşk Gemisi’, ne de yaşanmamış yasların edebi enkazı olan Titanik’tir. Zizek’in yüzünde batmakta olan gemi, sadece ve sadece Potemkin’dir. Yazık olan, fotoğrafı Eisenstein’ın çekmemiş olmasıdır“.

Bana da Zizek’in yüzünde bi kaygı var gibi geliyor! Belki de diyorum, o sıra objektife bakarken Lacan’ın “cinsel ilişki diye bir şey yoktur” sözü geçiyordur aklından. Bu evlilik “Zizek’in şovu“nun bir parçası olarak alınabilir aslında. Teorinin “sekülerleşme”sinin bir parçasıdır bu şovun unsurları sonuçta. Zizek’in önemiyse çoğu zaman kendisine rağmendir; çoğu zaman her iyi “teorisyen”de olduğu gibi. Zizek, bence, “klasik filozof” ile “zamanımızın teorisyeni” arasındaki farklılıkların saf bir temsilcisidir. Bu sevimli düğün fotoğraflarına bakerken, farkedeceğimiz noktlaradan birisi de budur kanımca.

13 Yanıt to “onlar ermiş muradına…”

  1. Elestirel Gunluk Says:

    Mutlu sayilabilecek bir evliligim var ve iki tane dunya tatlisi cocugum. Ama yine de evliligin ozgurlugu, cocuk sahibi olmanin size ait olan yasamin sonu oldugunu iddia edebilirim. Hayatiniz yok. Sisteme en organik yerinden (gobek bagindan) baglaniyorsunuz evlenince. Kabul etmeniz gerekiyor (siz de o yigina katiliyorsunuz).

    Ben itiraf ediyorum kicim yemedi bir omur boyu dunyaya kafa tutmaya. Freud mantiga burundurdugumu soyledi. Jung arketiplerime gonderme yapti. Fromm ozgurlukten kactigimi soyledi. Ben “abi buraya kadarmis! Bakin bel agrilarim da basladi. Daga bile cikamam dedim” ve kactim. Ama ben zaten siradan insandim. Oyle buyuk adam olacak ne psisik enerjim, ne mental itkim, ne de dusum vardi. En aykirisi dugun yapmadim. Once evlendim sonra haber verdim aileye, arkadasa, akrabaya.Buna bile kimse sasirmadi. Ne de evlilik resimlerim oldu.

    Ama su Zizek’e kizdim simdi.Karisinin kim olusuna degil de kendisinin dunyaya karsi tavir alisina denklik aradigim icin yakistiramadim. Zizek’in muradi bu ise ve ermis ise muradina…Yakismamis valla…

  2. Passive Apathetic Says:

    Descartes ile Prenses Elizabeth vs Zizek ile Analia Hounie. Courtly love or Courtney Love? (Aa, guzel baslik oldu, kullanayim ben bunu) Since the Fall, kadin erkegin felaketidir diyerek hain hain gulmek istiyorum. Yeryuzunden silinsek ne rahat ederdiniz. Ne rahat ederdik. (Yahu bu Lacan da insanin asabini bozuyor T. duymasin, o yok, bu yok, su yok, eksisozlukte bir geyik donmustu epey bir sure, ondaki gibi Allah var ulan! diye bagirasi geliyor insanin) Evet, efendim bu guzide ve enteltuel mekanda kahve muhabbeti cevirdim, pazar pazar seviyeyi dusurdum, keyfim yerine geldi.
    p.s. Lacanian scholarmis Analia Hounie, oyle diyorlar. Da, acaba bu hanim boyle ince taze dal gibi, ahu bir manken olmayaydi Lacanian scholarligi kac para edecekti, ben onu merak ettim. Oh, my fellow hypocrite philosopher!

  3. tolga Says:

    Bence cokca yakismis, Zizek Tanrı degil teorisyen. guzel ve genc bir
    kadınla evlenmesinde nasıl bir sakinca var anlayamiyorum dogrusu…

    Neyse. Kacakkova abi sen de cok gec kaliyorsun bu entelektuel dedikodulari ogrenmekte 🙂 Ama ben evlenir evlenmaz diger Zizek manyaklaindan almistim haberi de, Tanrımin kisisel hayatina elestiriler yapamayacak kadar cesur olmadigimdan, birsey dememistim 🙂

    Bu arada bu sozde surrealistler, anarsistler falan (Sureyyya Evren’in de boyle yazi arasinda Zizek’in manken esine dokundurdugunu animsiyorum sanki) boyle seyler diyerek, kendi dustukleri durumu da bir soyle kritize etseler iyi olacak. Milliyet gazetesinin dedikodu sayfalarina bir de bunlarin sozde ozgurlukcu soslari eklenince, ben kendi adima gicik oluyorum.

    “Kiskaniyor musunuz ulan”, demekten de kendimi alamiyorum.

    ps: uzaktayim, bir sureligine mesajlara cevap yazamayacagim, hosgorunuz lutfen.

  4. ömer Says:

    kacak abi işin bir de şu boyutu var: ne kadar esaslı filozof, şiar, düşünür filan varsa alayı çirkin yahu (güzellik ve çirkinliğe farklı dönemlerde yüklenen farklı anlamlar tartışmasını teğet geçiyorum burda).

    bakıyorsun güzelim hatunlar hep yakışıklı (ama biraz da dingil) heriflerle birlikte oluyor. filozoflara düşünmek, şairlere ise düşler kurmak, düşlerde yaşamak ve olmayan hatunlara aşk-ı ilan etmek kalıyor. zizek baba bu makus talihi değiştirmiş görünüyor. helal olsun zizek’e.

    bir de zizek’in düğün fotoğraflarından yola çıkarak olur olmaz eleştiri yapanlar yok mu? yaw kardeşim şimdi feylosof tayfası hak etmiyor mu yani böyle güzel hatunları? ne demeye getiriyorsunuz yani? bal gibi de hak ediyor. diğer yandan yenge için de ileri geri konuşanlar oluyor: “hımmm lacan okumuş… hımmm entelmiş” garip yorumlar bunlar. “e güzel hatunlar biraz mal olur” demeye getiriyorlar sanki.

    lakin tek korkum var ki onu da paylaşayım isterim: inşallah yenge bozmaz ileride zizek’in devrelerini, diferansiyelini filan…

  5. Elsetirel Gunluk Says:

    Bazi ayrintilara dikkat cekmek isterim. Yahu adamin hatunla birlikte olmasi degil mesele. Adamin resmi kurumla organik iliskiye girmesi, yani EVLENMEK eylemi biraz ters geliyor. Merak ediyorum birlikte yasamyi ya da yepyeni bir birlikte olma formu dusunemedi?

    Evlilikle hatun haketme soylemi alabildigine bir erkek egemen soylemi gibi geliyor. Yenge Zizek’in devrelerini niye bozsun yahu…Eger bakarsaniz kadin mi erkegin erkek mi kadinin devrelerini bozuyor diye gorulecektir ki erkeklerdir kadinlarin devrelerini bozan. (valla hatunlardan bir odul bekliyorum burada) Hatta devre bozmanin otesinde olduren yine erkeklerdir…Zizek belki kadinin devrelerini hali hazirda bozmustur kimbilir…

  6. Lilith Says:

    Ya adami hic okumadim. Ama bazi arkadaslarin adamin dugun yapmasini, bilmem elini kadinin kalcasina (beli degil abi orasi) atmasini falan filan yadirgamalarini da ben yadirgadim. Adam Sloven Liberal Demokrat Parti’nin, Slovenya Baskanligi icin adayiymis bir zamanlar…Liberal Partinin adami olmak basli basina sistemin degerlerine (en azindan poltik olarak) herhangi bir alternatifligi olmadigini gosterir. Bunu yapan adamdan dugun yapmamasini beklemek abesle istigal olur.

    Ayrica Wikipedia’da soyle birsey vardi: En son olarak Žižek Abercrombie & Fitch için hazırlanan bir katalogda yer alan Bruce Weber’in fotoğraflarına eşlik edecek bir metin yazdı.Büyük bir entellektüelin reklam metni yazmasının uygun olup olmadığı sorulduğunda, Žižek Boston Globe’a şunları söyledi: “Eğer para kazanmak için bu tür işler yapmak veya tam zamanlı çalışan Amerikalı bir akademisyen olarak imtiyazlı bir yer kapmak için kıç öpmek zorunda kalmak arasında bir seçim yapmam istenseydi böyle yerlerde yazı yazmayı seçmekten zevk alırdım!” (insan kira odemek ve karnin doyurmak icin nelere katlaniyor allahim)…
    Adamin dugun yapmasindan once (kaldiki belki kizin babasi dugunsuz vermiyordu kizi, ya da her genc kiz gibi entel gelinimizin hayalide gelinlik giyinmekti) yadirganmasi gereken baska seyler var sanirim…

  7. trinity Says:

    Aboooo…… basimiza tas yagacak vallla…abijim kacak sen olmasan haberim olmayacak valla…Yani ben simdi dersim de yasayan 58 yasinda,hayatinda okula gitmemis ookur yazarligi olmayan annemi bile, her gün evlen evlen diye basimin etini yiyen annemi bile, annecigim ben devlet nikahi yapmam diye ikna etmiskene…Was soll das abijim????

  8. kacakkova Says:

    imdi, efenim, dünyanın bütün çıtırları helali hoş olsun zizek’e ve gözü olanın gözü çıksın…hem allah beterinden saklasın aysun kayacı ile evlenmedi ya 🙂 …büyütmeyelim….benim burada mevzu ettiğim şey, fotoğrafın her pixelinden yansıyan “kitsch” durumudur….elbette zizek’e, “baba sen de ‘kitsch’ olmussun” demek olmaz…alem “kitsch” olmuş, baba ne yapsın…..bu fotoğraflara bakıp da süper dememek elde değil yalnız, bakınız bunu belirtmek isterim…

    “evlilik kutsal bir müessesedir”, o bakımdan üzerinde fazla durmasak yeridir….lakin sürrealist kardeşimizin ne bakımdan bu evlilikle zizek’in gül gibi entelektüel hayatının sona erdirdiğini, bilmiyoruz….entelektüel hayat ile kasıt nedir?belki onu düşünmek gerek…2005’ten bu yana faaliyetleirne devam ediyor adam….yazıyor konusuyor….ayrıca seminerlerde pek bi hoplayıp zıpladığına, neşeli takıldığına göre(bkz:youtubeda zizek başlıklı videolar), diferansiyellerde de bi sorun yok….
    hem benim bildiğim evlilik aşkı öldürüyordü, entelektüel hayatı değil….

    devrimden sonra bi devrim nikahı şarttır fakat (aha buraya yazıyorum)….o zaman böyle yana yatmış kırmızı gül değil de, bir yakada lenin nişanı, bir elde stalin şilti ile çekilir fotoğraflar….netekim tarihte istisnalar kaideyi bozmamaktadır….kırk gün kırk gece popüler kültürden lacan’a giriş yaparız o vakit….

    passiveapathetik, “aslında kadın yoktur” da demiş lacan….zizek’i okuyunca, lacancı “kadın=(eşittir)fallus” formülü ile bu kadının yokluğu meselesini ben gayet açık seçik anlamış bulunuyorum…o yok bu yok şu da yok….yokluğun gözü kör olsun….lacancı olmak zor iş….lakin diğer konuda haklı olabilirsin…atalarımızın dediği gibi, “no women no cry”….

    bu arada albayım geyiği çevirin isterseniz, ateş yükseldi yanacak yoksa 🙂 ….

    buradaki en önemli teorik hadise bence zizek’in elini kızın neresine koyduğudur….beli demiştim ama itiraz gelmiş kalça diye….bel ile kalça arasındaki fark Gerçek’in indirgenemezliğinin apaçık kanıtı değil midir şimdi?…biri kalkıp da “körmüsünüz kardeşim ne beli ne kalçası, kızın yanına koymuş elini görmüyor musunuz?” dese, ne deriz?…vay geldi hakikatin başına…pozitivizmin ve ampirizmin altın çağında her şey nasılda kolaydı….mesela rica ederdik bi bacıdan koyardık elimizi şöyle böyle, deneyin sonucunda elde ettiğimiz bulgu ve gözlemlerle biterdi mesele…öyle iki santin aşağısı kalcaydı iki santim yukarısı beldi sorun olmazdı…ele gelmeyen her şeyin günahı metafizikin olurdu….ama işte lacan sular durmuyor 🙂 ….”yokluk beni mecbur etti, gurbeti ben mi yarattım”….

    albayım, çevir baba şu geyiği bi daha, yanacak….

  9. trinity Says:

    Adamin entellektüelligine bisey demedikki….sorun niyetten bagimsiz zaten….öz ve söz meselesi bu” kelimeler i kifayetsiz” kaldigi bi durum bence.Yani burda rakamlari konu edecek degilim kizin 26 yasinda olmasi, model olmasi falan…tabiki Ich freue mich sehr für ihn….ama bu nikah meselesi….yani devrim nikahini mantikli buluyoruz demedikki abijim…evliligi kutsal bi müessese yapan devlet nikahi ve beyaz gelinlik midir yani? bu mudur?

  10. Lilith Says:

    Bence buradaki en buyuk teorik hadise, bir resim uzerine boylesine “ciddi” yorum yapmaktir…eeee resimdeki Zizek ya, o pozlarin bile mutlaka bir anlami olacak yani…ayrica bence Zizek devrimden sonra ya da once farketmez, yakasina Lenin’in degil ama Adam Smith’in ya da Friedman’in rozetini taksa daha anlamli olur…bir psikanaliz nikahi da pek gorkemli olurdu dogrusu…

  11. trinity Says:

    Tam anlatmak istedigim de bu aslinda lilith…yani sekil degil özdür elestirdigimiz…adamin sekli,semali hatta saldiray abi gibi bakmasi falan degil konu ettigimiz özüdür, sözüdür….yani smith degil lenin rozeti taksin diye tutturmuyorum…kalipcilik olarak anlasilmasin sözlerim ama sözüne sadik yasasin isterim insanlar….

  12. trinity Says:

    Dilimin sinirlari, dünyamin sinirlaridir…wittgenstein

  13. süleyman Says:

    tartışmaya çok geç kaldım biliyorum ama atlanılan bir nokta var: Zizek abinin bu ilk evliliği değil, daha önce de evlendi ve çocukları var. (Nitekim Zizek belgeselinde biriyle oyun oynar.) Belki de haberi magazinel kılacak bir soru sorabiliriz: Bir erkek ünlü olunca karısını neden boşayıp daha genç ve güzelini alır? Bunu anlatabilir mi “solcu” Zizek ağabeyimiz? Üstelik zırt pırt Kadın yoktur deyip biz bekar ve yalnız erkekleri avuturken reva mıdır bu? Ha, yengeniz kadın değil bir tanrıça da diyebilir tabii kurnaz Slovenyalı.

Bir Cevap Yazın

