kar beyazdır ölüm

by

kar yağdı! kar yağdı!
bütün mümkünlerin kıyısında yankılanıyor sesin.
karın yağışını duyuyorum, bakmadan. sonra kar kokusunu. uzak ve hep aynı yalnızlığın içinde. pencereyi açıyorum, iki yanından ardına kadar, içeriye soğuk havayla birlikte ölüm esiyor. karanlığın yüreği çarpıyor orada. bahar havasında vagonların penceresi açılır, içeriye ölüm esiyor. bilge karasu. bir hapishane hücresinin kirli duvarları ve küf kokularıyla belleğime yerleşmiş. bir hayali bir anıya dönüştürüyor zaman. bazen de bir anıyı bir hayale. sabahın erken soğuğu yüzüme çarpıyor. her yan beyaza kesmiş çoktan. kar her yanı kaplamış. iri taneleriyle ağır ağır yağıyor yine. yağdıkca ağırlaşıyor hüzün. aynıyı yenilemektir elimizden gelen.diyorum. acınası bir söz. yabancı bir dünyada büsbütün yabancılaştık her şeye. hepsi bundan ibaret. büsbütün yitirdik hiç olmadığımız şeyi. bembeyaz bir mutlaklık. derin bir soluk alıyorum. sonra daha derin. mutlak olan ölümdür nihayetinde. ve gerçek olan tek gerçek. demiştim ya, pencereyi açıyorum. şu mekanda ve şu zamanda. bütün zamanları ve mekanları üstüste bindiren yankı. trenler vagonlar pencereler. içeriye ölüm esiyor nerede bir pencere açılsa. bir kar yağsa diye bekliyorum karanlığın yüreğinde. ya da bekledim, hatırlıyorum. her yan beyaza kesilse. bembeyaz. mutlak. biraz daha eksiliyorum nedensiz. biraz daha kelimelersiz. sensiz. ellerin üşümüş diyorum zamanın bir yerinde. kimbilir zamanın bambaşka bir yerinde ellerin üşümüş. hep aynı yere varıyorum. her şey ne tuhaf, anılar, düşler, düşündüklerimiz. yaşadığımız hayat. her yanı kaplayan beyazlık. işte bir mahkumun duvarlarını özlemesi kadar apaçık. bu dünyaya alışmak korkusu. karanlık bir kuyu gibi kayboluyor içimde kelimeler. kar yağdı! kar yağdı! diye yankılanıyor sesin, kar yağsın diyorum buram buram, ‘sırf unutmak için unutmak ey kış/ büyük yalnızlığını dünyanın‘, kar yağsın ve pencereleri ardına kadar açayım…..

*sondaki dizeler dıranas’ın

16 Yanıt to “kar beyazdır ölüm”

  1. passive Says:

    kar pencereler vagonlar..sonra onlara bir de ıslak banklar eklenmeli açılan pencereden görülebilen..sonra yalnız hatırası kalmış hücrelerin küf kokuları ve hayatın her hangi bir yerine asılıp kalmış gitmek bilmeyen acısı..kar yağdı.
    nihayet!
    (şimdi olvido okumak gereksiz.)

  2. Elestirel Gunluk Says:

    usul usul solarken halk resimli nakışları,ayaklanmaların
    usul usul solarken remi tarihlerin kitap sayfaları
    hangi mektepler açık kalacak sabaha kadar
    hangi ezberleri unutarak başlayacak kendini yorumlamaya
    uzun süren yarınlar
    ve ne zaman son bulacak uzun intiharı
    kendi mezarını kazan sınıfın
    bir kuşağı daha yitirsek de
    yanılgılarla yenik düşsek de
    umutsuzluğun kara ideolojisinden sakının!
    ırağında kalmak için çürümenin ışık hızının…

    murathan mungan / sahtiyan

  3. tolga Says:

    ben de bir elazig turkusu ekleyeyim:

    pencereden kar geliyor, aman annem
    gurbet bana zor geliyor, aman annem
    gurbet bana zor geliyor, ben öleyim

    sevdigimi eller almış, aman annem
    o da bana ar geliyor, aman annem
    o da bana ar geliyor, ben öleyim

    kekliğimi doyurdular, aman annem
    kanadını ayırdılar, aman annem
    kanadını ayırdılar, ben öleyim

    bu nasıl zalim yaraymış, aman annem
    beni senden ayırdılar, aman annem
    beni senden ayırdılar, ben öleyim

    Erkan babanin nefis yorumunu dinlemek icin: http://www.youtube.com/watch?v=exKLbNtwwr4

  4. Banu Says:

    gözlerimi dolduran bir mektubun içindeydi bu dizeler,
    post olmak için bekletiliyorken burada bulunca bir dizesini, yanına yerleşiverdi. kar örtsün diye yumuşakça üstünü;

    yağsın kar üstümüze buram buram
    buğulandıkca yüzü her aynanın
    beyaz dokusunda bu saf rüyanın
    göğe uzanır -tek, tenha -bir kamış
    sırf unutmak için unutmak ey kış!
    buyuk yalnızlıgını dünyanın

    pencere ardına kadar açılıp kar kokusu içe çekilmeli şimdi.

  5. trinity Says:

    …bekleme acisi ile ask arasindaki fark nedir?…Kar…Orhan Pamuk

  6. Elestirel Gunluk Says:

    Soyle bir genellemenin bilimsel genel gecerliligini bilemiyecegim ama sanki kar estetik anlamda bir uyarici rolu goruyor aramizda…Herkesleri nasil da sanatin farkli anlarina gonderiverdi…

  7. kacakkova Says:

    elleriniz dert görmeye……
    kar yağar ve herkese bir şeyler getirir……kar her zaman, hani ille kederden de değil, neşeden de bir şey söylemek isteyip de insanın boğazının düğümlenmesi durumunda bırakıyor insanı…..
    mesela yalnızca yağan karda değil brugel’in kar resimlerinin karşısında bile hissederiz bunu….ya da mesela nuri bilge ceylan’ın karlı fotografları fotoğrafları karşısında (onun bi köpekli martılı karlı istanbul fotografı var, öyle kalıyor insan)…..
    eleştirel günlük resimlerde, şarkılarda, şiirlerde, romanlarda bu gelen şeylerin izlerini görüyoruzdur muhtemelen…..
    mungan’ın aktardığın şiirini ideolojik anlamda kötü buldum…..muhtemelen kapitalizmin insanları umutsuzlaştıran bir ideoljiyle çalıştığını varsayan bir düşünceyle yazılmış….bu varsayımın doğru olmadığı kanısındayım…. imgesel bakımdan da zayıf bir şiir olarak geldi bana…..

    trinity, seçilmiş kişiyi beklerken arada bir fark yoktur herhalde galiba sanırsam! kardan bahsedipte kar kitabını hatırlamamak olanaksız artık. pamuk’un neredeyse her kitabında, özellikle de istanbul’a kar yağdırmasını seviyorum!güzel yağdırıyor allah için……

    banu, içinde şiirler olan ve gözlerini dolduran mektuplar alıyorsun hala, ne güzel…….mektup yazan ve mektup alan kaç kişi kaldı ki şu dünyada…..

    erkan babanın yorumu da rakısız dinlenmez tolga……akşama kurayım çilingiri ben yine…..sonra, haydi abbas vakit tamam/akşam diyordun işte oldu akşam……

    pass, şimdi olvido okumak gereksiz, başka ne diyebilirim ki……

  8. thelosthighway Says:

    “kar yağarken kirlenen bir şeydi benim yüzüm
    her sevinç nöbetinde kusman sunuldu bana”

  9. Elestirel Gunluk Says:

    Kacak ben cok severim o siiri. Tarihsel materialist anlayisin naiv -siradan insanin bekletisinden- bir yorumundan baska bir sey yok orda. Belki bir yilginlikla yorgunlukla soylenmisi beklerken uzun suren yarinlar. Asil bu yilginliklar, kirginliklar, yalnizliklardir umutsuzlugu besleyen ki siir bundan kacinmayi oneriyor. Aslinda senin yazindaki umutsuz dizeler cagristirdi bu siiri bana ve sana umutsuzlugun ideolojisinden kacin demek istemistim. Yazinda “yabancı bir dünyada büsbütün yabancılaştık her şeye. hepsi bundan ibaret. büsbütün yitirdik hiç olmadığımız şeyi.” diyordun ki yuregimi sizlatircasina umutsuz geldi bana…

    Imgesel bakimindan da zayif bir siir derken de yargin pek net degil. Murathan imgeleri alisilmisin disinda kurar. Ve belkide ilk defa Turkiye siirinde entelektuel soylemin terimlerini siirsele doker. Ve siir butununde bir imgeselligi yakalar. Ornegin yukaridaki siir bir ask ideolojisinin politik elestirisidir. `

    Sahi ben gozden kacirmisim Banu’unun basina gelenin felaketin guzel olusunu 🙂

    Sahi nicedir normal mektup bile almadim ben. Postakutusundan sadece reklam ve fatura toplamaktan biktim…Hatirliyorum bir 10 yil once hergun posta kutusuna yarisir gibi giderdim bir mektup bulmak umuduyla…Sonra e-mailler aldi mektuplarin yerini, simdilerde chat programlari…Sonra da sessizlik…yalnizlik…Bu yuzden chat yerine bazen insanlara bana uzun uzun mektup yazmalarini istiyorum…

    Sahu bu sabah buraya da (Nowhere) kar yagmisti. Umarim yeterince yagar da cocuklarla karda oynarim diye gecti aklimdan. Ama oglen olmadan eridi gitti karlar…

  10. zeki Says:

    kartopu sevincini hangi uyku tulumunda yitirdim bilmiyorum..saatlerdir klavye basindayim ama ajklima bir türlü bir sey gelmiyor..belki de sarapsizim bu aksam,ondan..ya da “theke de öpüsmek yasaktir” uyarisindan..
    hani hatirlarsin,mektubun üzerine ilistirilmis bir kac dize,tüm baslangiclarin sancisini dindirirdi..ama her mektuba yakisan o uygun dizeyi bulabilmek icin sabahlara kadar kogusdaki tüm siir kitaplarini tarardik..o uygun dize bulunmadan mektup yazilamazdi..ne kadar hos bir sanciydi o..bir de mektup bekleme voltasi..arama motorlari ayni tadi vermiyor..benim bisikletin pedali yok artik..
    ha bu arada;ludwigshafen dayim..sanirim burada kalacagim bir süre..belki de hep,bilemiyorum..yine ayni is ve yeni bir baslangic..reutlingen duruyor;oradan vazgecmedim..ludwigshafen da ev tutmadim henüz..birkacgün otelde kaldim,simdi ise uyku tulumumda,dükkanda..
    bak alima ne geldi birden;
    “Boynuna o yeşil fuları sarma çocuk
    Gece trenlerine binme, kaybolursun
    Sokaklarda mızıka çalma çocuk
    Vurulursun..” Atilla Ilhan
    iste böyle..kolay gele..

  11. Levrek Says:

    Şunu herkes bilir ki; kar yağdığında Arap kızı camdan bakmaz.
    Yağmurları da İngilizler sevmez.

    -E o zaman nasıl çıkacak karanlıklar aydınlığa kamil?
    -Mevlana Şems’e kayacak. O zaman çıkabilir. Ya da tam tersi.

  12. kacakkova Says:

    selam levrek,

    “artık yazacağızdır” diye açmışsın blogu…..
    kolay gelsin diyeyim…..

    mevlana şems’in kapısını çaldığında, “kim o?” sorusuna ancak “ben, senim!” cevabını verince açılırmış kapı…..

    o derece….

    “Şems, ruhum, acı bana
    Yokluğunun ayakları altında eziliyorum
    Acı bana,
    Adında yok oluyorum”…..dizeleri başka nasıl çıkardı ortaya….

  13. kacakkova Says:

    kayıp derviş usta, bu aktardığın iki satır dize kime ait……var mıdır deva mı, merak ettim…..

  14. banu Says:

    İsmet Özel’in Amentü’sü:

    http://www.ismetozel.org/site/modules.php?name=News&file=article&sid=40

  15. kacakkova Says:

    tesekkürler sevgili banu, yetistin….insan burnunun ucundaki göremiyor bazen……bi de demekki acmisiz arayi……erbaim”i elimden birakmisim sanki yillar önce öylece kalmis……sair kendi yoluna gitmis, bense kaybolusa…..vaktiydi ismet özel okumanin…..bulmusken yorulana kadar diger siirlerinden de okudum…..eskiden yorulduktan sonra da okuyabilirdim mesela…..

  16. beti Says:

    kar yağacak ve alacak her şey kendi rengini ” EDİP CANSEVER

Bir Yanıt Bırakın

