12 Eylül

by

12 Eylül’ü kimlerin kalben istediğini kurcalamak, görünür ve gürünür olmayan sınırlarda bu meseleyi deşmek, görünenin ötesinde görünür olabilecek ve olması gereken noktalara bakmak, kimlerin açık hesabı, kimlerin gizli arzusu, kimlerin gönüllü/gönülsüz desteği olduğunu anlamaya çalışmak, belki gerçek bir ‘hesaplaşma’ için kaçınılmazdır. Mesele‘de Şükrü Argın’la yapılan roportajın başlığı “Edebiyat, 12 Eylül’ü kalben destekledi!” şeklinde geçmiş. Dikkatimi çekti. Kalben desteklemenin ne olduğunu, nasıl olduğunu, neden olduğunu merak ettim açıkcası. Demek ki, “kalben desteklemek” diye başka bir şey var. O başka şey‘i anlamadan belkide 12 eylül bitmeyecek.

Unuttum!… ben de topu “istop” diye bağırarak caaanım pass‘a ve derviş thelost‘a atıyorum….bu oyun böyle oynan mıyor muydu yoksa…..

9 Yanıt to “12 Eylül”

  1. tolga Says:

    Sevgili halkimiz da kalben % 92’lik EVET’le onaylamamis miydi 12 Eylul anayasasini?

  2. Elestirel Gunluk Says:

    Tolga bilmem o %92 “kalben”e karsilik geliyor muydu? Fislenmemek icin korkudan “Evet” verdi bir cok insan. Buna kalben demezdim ben…

  3. (afranorg Says:

    Evet demeseler %92 den daha büyük bir ihtimalle işgeceye “kalben” alacaklar birileri. o dönemi tanıdık yaşayanlara sordum açık oy pardon açık evet ler kullanılmış bizim oralarda.

    % yüz ve “kalben” Edepli bir edebiyatçı olmadığını söylersem hakaret etmiş olmam değil mi?

  4. kacakkova Says:

    korku ile meselenin bir yanini, evet hem de önemli bir yanini aciklamak mümkün…..bir cunta gelmis ve ölcüsüz bir sekilde gücü kullanma olanagi elde etmis….bunun karsisinda korkmak ve evetlemek anlasilir bir insani durumdur sonucta….korkmak insani bir durumdur….korkunun oldugu yerde insanlarin gercek davranislarini sergileyemecekleri de cok acik….
    ancak aciklik burada bitiyor…..
    edebiyat icin de halkimiz icin de durumun az cok böyle oldugunu varsayabiliriz….
    kalben desteklemek ya da desteklememek meselesi, elde bayrak orduyu selamlamak ya da korkuyla boyun egmek meselesi olarak anlasilmayacaksa, acikligin bittigi yerden sonraki bir mesele olarak düsünülmelidir kanimca….

    cafranorg, “edepli bir edebiyatci olmadigini söyler”ken, evvela bi ne demek istedigini acik edersen hem hakaret edip etmedigin hem de ne demek istedigin anlasilmis olur…..
    sende böylece uygun bi cevap almis olursun…..

  5. Elestirel Gunluk Says:

    Kacakova meydanlarda “pasam konus” diye alkislayan saksakciligi konusunda dahi (ki bizim halk adidir yapar demek gelse de icimden) yuregim pek el vermiyor o denli direk suclamalara. Yahu belediye iscileri, memurlari zorla sokaga dokerdi Evren geliyor diye. Okullar cocuklari dikerdi caddelere…Yani yapay bir kalabalik da sozkonusuydu…

    Bosuna bu denli basarili olmadi 12 Eylul. Devletin butun aygitlari isbasindaydi…

  6. kalemzede Says:

    edebiyat derken hangi eserlerden, hangi yazarlardan söz ediyor, yoksa tahmin ettiğim üzre toplumsal sorunların edebiyattan elini ayağını çekmesini mi kastediyor? yazı elinizin altındaysa biraz ayrıntı verir misiniz?

  7. kacakkova Says:

    kalamzede,

    ben yaziyi okumadim.yalnizca bu “kalben desteklemek” fikri bana ilginc geldi.bazi seyleri düsündürttü.saniyorum tahminin de haklisin.sükrü argin benim cok saglam buldugum yazarlardan birisi.bu ropörtajini da merak ettim bu sebeple.ben de su yanini düsündüm bu ifadenin:tek tek yazarlar ya da kitaplari degil de kurum olarak edebiyatin tavri, yaklasimi sözkonusudur belki de burada.

  8. kacakkova Says:

    elestirel günlük abi,

    bu dediklerine itirazim yok.ilk yorumumda da söylemeye calistigimi gibi, korkmayi ben anlasilir buluyorum ve vay nasil olur diye kimseden aksini yapmis olmasini istemiyorum.bundan dolayi kimse suclanamaz diye düsünüyorum.ama korku durumu birraz meseleyi bulaniklastiriyor ayni zamanda.yani korkudan dolayi insanlarin kendi iradelerini ortaya koymadiklarini biliyoruz.ama iradelerinin ne oldugunu da buradan hareketle tam olarak cikaramiyoruz.bundan dolayi sözkonusu durum meseleyi anlamak bakimindan eksik kaliyor.

    deleuz”un bir röportajinda nazi almanyasiyla ilgili bir beyani vardi.cok ilginc gelmisti bana.bir röportaj icinde oldugundan (yanlis hatirlamiyorsam foucault”la bir konusmadaydi), cok kapsamli bir aciklama yoktu äfadenin acimlanisina dair, ama ifadedurumu anlamak bakimindan baska bir yöne isaret ediyordu ve bu yaniyla gercekten sarsici gelmisti bana.”fasizmin kitle ruhu” (w.reich) anlayisindan, ve bildigimiz diger fasizm analizlerinden oldukca farkli bir yaklasima ya da perspektife dayaniyordu bu ifade.

    söyle diyordu deleuze: tarihin belirli bir aninda kitleler nazizmi arzulamislardir.

    ben bu ifadenin kolayca reddedilmemesi, bir tarafa atilmamasi gerektigini düsünüyorum.elbette yanlis bir noktaya cekildiginde bu ifadenin sonuclari haksizliklara yol acacaktir.yanlis sonuclara da gidecektir.

    yine de söylenmemis bir seyi söylemeye calisiyor ve meselenin baska bir boyutunbu ortya koyuyor.yukarida gecen “kalben destekleme” ifadesi de bana deleuz”un bu yaklasimini düsündürdü acikcasi….

  9. Elestirel Gunluk Says:

    “kalben destekleme” teriminden ne anladigimiz meselenin cozumu gibi geliyor Kacakkova. Ben ozgur irade ve arzuyla verilmis bir karar bicmi diye aldigim icin darbelere verilen ya da verilmis gibi gorunen destegin “kalben” olduguna inanamiyorum. Deleuze’nin sozunun gectigi roportaji okumak isterdim. Anlamak isterdim ne dedigini. Sanki bana onun altinda yatan bir analiz var gibi geliyor. Ornegin Stockholme sendromu denen bir psikolojik (savunma mekanizmasi) tavir alis da var literaturde. Kurban iskencecisini de sevebiliyor. Rehine kendini rehin almis kisiye “gonulden” baglilik da gosterebiliyor.

    Ama seni de anliyorum; belki (yaniliyorsam duzelt lutfen) halk dedigimiz o aptal yigin da pur-i-pak, gunahsiz, sadece zavalli bir kurban da degildir demek istiyorsun. Ben de sanmiyorum hic bir diktatorun kendi beceri, yetenek, ve gucuyle iktidarini surdurdugunu; guclerini o aptal yigindan alirlar.

    saygiyla.

Bir Cevap Yazın

