medyaya karşı

by

Kitap değerlendirmeleri noktasında basın ile internet, daha doğrusu medya ile blogların karşı karşıya gelişini ve çatışmasını haber veren yazıyı, Ayhan Geçkin’in Gençlik Düşü ile ilgili yazıyı yazdıktan sonra görmüştüm. Bizdeki blogculukda kitap değerlendirme, yorumlama, eleştirme, tartışma kısmı çok gelişmiş değil. Sadece kitaba odaklanmış blog sayısıda bir kaçı geçmez. Oysa bunun kavgası çoktan kopmuş durumda başka yerlerde.

Ne var bunda abartılacak denilebilir, ancak medyadaki, kitap dünyasındaki, yazılı ve görsel yayın dünyasındaki tekelleşme ve bu tekellerin iktidarla ve pazarla ilişkileri ve bu temelde insanlara bir bakıma zorla dayatılan edebiyat düşünülürse, her okurun bir yazar olma ihtimaliyle ortaya çıktığı, kendi düşüncelerini ifade edebilme olanağını bulduğu bir durumun çatışma yaratması kaçınılmaz olarak belirecektir. Internet kullanımı artıkca bunun kitap değerlendirmelerinin dışında başka başlıklarda da (sinema ve diğer sanat alanlarına ilişkin değerlendirmeler, siyasal ve felsefei icerikli değerlendirmeler vs.) meydana gelebileceğini tahmin etmek zor değil.

Bizde görebildiğim kadarıyla yankıları yok bu çatışmanın, ama olması muhtemeldir. Ben şimdiden beyan edeyim tavrımı.Blog ve kişisel sitelerde yapılan kitap değerlendirmeleri tam da “süzgeçten geçmemiş olmaları” dolayısıyla önem taşımaktadır zannımca. “Önüne gelenin eleştirmen kesilmesinden” şikayet edilmesi yersiz, fakat bundan kimin rahatsızlık duyacağını anlamak da zor değil. Denk geldikçe kitaplar hakkında konuşmaktan haz duyan bir zibidi olarak, bunu daha sıklıkla yapmak gerektiği hissine kapıldım bu çatışma vesilesiyle.

Bu gelişmenin (tekelci) medyada ya da kültür endüstirisinde yarattığı rahatsızlığın yanı sıra, “eleştiri kurumu” bakımından da belirli sonuçları olacağını tahmin edebiliriz. Bu sonuçların ille de olumsuz olacağı anlamına gelmiyor elbette. Aksine bundan eleştiri adına olumlu şeyler beklemek mümkün. Örneğin okur ile yazar arasına yerleşmeye çalışmaktan bu şekilde kurtulabilir eleştiri, kendisini daha çok edebiyatın bir parcası olarak şekillendirebilir. Yazı ile ilişkisinin gerekçesini kendinde bulan bir eleştiri, hakkında söz aldığı kitaplara da daha farklı yaklaşabilecektir belki böylece. Ayrıca eleştiri kurumunun kurumlaşma eğilimini sürekli sekteye uğratan bir rol oynama ihtimaliyle de etkili olabilir bu süreç.

Bloglarda yazar olarak ortaya çıkan okurlar sanıyorum kuramsal alandaki okur/yazar ilişkisinde ilginç bir konumda durmaktadırlar. Bloglardaki her yazının ya da kitap değerlendirmesinin iyi olduğu, dikkate değer olduğu anlamına gelmiyor elbette bu. Ancak tam da önemsizleştirdiği şey budur bir bakıma. Suyun başını tutmuş birileri (hiç değilse yayımlandıktan sonra) karar vermeyecek kitabın nasıl yorumalanbileceğine. Modernist anlamda kuramsal gerekçelerini çoktan kaybetmiş olan eleştiri, bu seferde kurumsal ayrıcalıklarını kaybetmektedir sanki. İyi edebiyatın olduğu kadar, iyi eleştirinin de bu durumdan rahatsızlık duyacağını sanmıyorum.

9 Yanıt to “medyaya karşı”

  1. Volkan Kocaman Says:

    ben sitenizle de link değişimi yapmış olduğum persfektif.wordpress.com adresli blogun sahibiyim . Ancak şu anda yeni bir site kurmuş bulunuyorum .

    Egere mümkün ise linki Fototrof.com başlığı altında http://www.fototrof.com olarak değiştirebilirseniz çok sevinirim. Teşekkürler iyi günler…

  2. tolga Says:

    Maydanoz olacagim.
    Kardesim bu nasil is. Sen bu yorumun aynisini Ucan Balik sitesine de (http://ucanbalik.wordpress.com/2007/06/26/secim-neyi-degistirecek/#comments)
    eklemissin. Ben de bu yazi ile bir alakasi bulunan bir yorum sanip altina bakiyorum.

    Yeri gelmisken de soyleyeyim. “Link degisimi” mantigini saglikli bulmuyorum. Bir blogcu kendisine link verildiginde ister istemez, kibarliktan ve vesaire sebeplerden oturu ister istemez linki veren siteye ya da bloga geri link vermeye karsi koyabilmeye calismali. Aksi takdirde gunumuz medya ahlakina karsi olma yolunda bir adim bile atmis olamayiz. Elbette bunu sadece sizin siteniz adina degil, genel olarak soyluyorum. Bu mesaji atmak istemein sebebi daha cok, bu yazinin ilk yorumu olarak boylesi copy-paste yapip her bloga gonderdiginiz gonderdiginiz mesajdir. Boyle birsey icin, email adresi ya da baska bir arac kullanmaniz cok daha anlamli olurdu.

  3. kacakkova Says:

    tolga abi

    belirttigin her iki noktada da haklisin…..konuyla alakali olmayan iletilerin baska bir yerde toplanmasi gerek….buna bir cözüm düsüneyim…..link degisimlerinde ise nasil bir yol izlenebilir bilmiyorum…..simdiye kadar bundan rahatsizlik duyacagim bir sey olmadi……genelde ilgilisi geliyor, ya da bunu isterken ilgisini ceken bir nokta oluyor burada……ama sadece “reyting” icin olmasi ihtimaline karsi dikkatli olmakta fayda var…..

  4. Tansel Güçlü Says:

    Ben zaten Tolga’nın yolu benimsemiş durumdayım. Kendimce takip edilmesi gerekenleri listeliyorum.

    Bu arada kacakkova abicim, yazıdaki mesele uzun zamandır ortalıkta gezinen bir mesele. Genelde elitistler bu işten epey rahatsızlar.

    Bir de hani aşk yazılarınız hocam? 🙂

  5. karabukum Says:

    MerhabaLar Beyfendi.. Sziden bir ricam oLacaktı. Açmış oLduğum http://www.karabukrehberi.com Sitesini .. Dost Linkler Bölümüne Eklemeniz Mümkün mü?

  6. proetcontra Says:

    Sanırım bunlar spam mantığıyla işliyor…

  7. Tansel Güçlü Says:

    Hahah,

    Yahu yukarda ne konuştuk olaya bak! Şaka gibi :)) Spam tamam anladık da bu ne yani böyle…

  8. passive Says:

    kaçakkova bey beni de ekleyin dostlarınıza, linklerinize noğğğluurr..
    ahahahah..ne komik yaa valla çok fena komik hem de ..
    aşk yazıları yazın siz ya da heydegerle dosto yu anlatın bana 🙂

  9. kacakkova Says:

    valla yahu ne diyoruz ne oluyor…..bari inceleyeyim bir bakayim nedir ne degildir bu site, ondan sonra degerlendireyim…..

    tansel bu blog-medya tartismasini ben kacirmisin saniyorum…..tesadüfen karsilastim, ilginc geldi, iki satir degineyim dedim…..
    ask meselesine ise giremedik haklisin…..vakit meselesi oldu biraz….ama gelecegim…….

Bir Cevap Yazın

